Wie zijn de megalieten?

Het woord “megaliet” komt uit het oud-grieks. Het is een monument dat uit een of meer grote stenen bestaat. Ook wel bekend uit de strips over Asterix en Obelix. “De Megalieten” is ook de naam van de LIONS-club in Odoorn. LIONS is de grootste service organisatie ter wereld. Er zijn ruim 45.000 clubs met in totaal ruim 1,3 miljoen leden in 205 landen. Er zijn zowel mannen- ,vrouwen- als gemengde clubs, allemaal met hetzelfde motto:  WE SERVE. De Megalieten zijn een mannenclub

Doelstellingen zijn:

1. Het bevorderen van onderling begrip tussen de volkeren van de wereld.
2. Het nastreven van goed overheidsbestuur en goede burgerzin.
3. Het actief betrokken zijn bij het maatschappelijke, culturele, sociaal en moreel welzijn van de samenleving.
4. De Lionsclubs verenigen op basis van vriendschap, kameraadschap en wederzijds begrip.
5. Een ontmoetingsplaats bieden voor vrije gedachtewisseling over alle zaken van openbaar belang; over partijpolitieke en dogmatisch-religieuze opvattingen moet in clubverband niet worden gedebatteerd.
6. Mensen aanmoedigen er voor open te staan dienstbaar te zijn aan de samenleving zonder persoonlijk financieel gewin na te streven.
7. Het aanmoedigen van doelmatigheid en het bevorderen van hoge waarden in beroep en bedrijf, zowel in openbare dienst als in persoonlijk handelen.

Op www.lions.nl is verdere informatie te vinden over de Lions in Nederland en, via links, wereldwijd.

Wat doen we?

De Megalieten proberen de doelstellingen te realiseren door tweemaal per maand ‘s avonds bij elkaar te komen, waarvan we één keer ook samen eten.
Tijdens een gezellig samenzijn worden dan de meest uiteenlopende zaken waarin de leden geïnteresseerd zijn besproken. Soms worden ook sprekers uitgenodigd.
Daarnaast worden de plannen voor de andere activiteiten besproken. Dat betreft onder anderen het werven van gelden voor het Megalietenfonds en de activiteiten
om dat geld op een goede manier te besteden. Tenslotte komen ook mogelijke bedrijfsbezoeken aan de orde.

Het Megalietenfonds richt zich vooral op de ondersteuning van mensen die het, buiten hun schuld, in het leven wat minder goed hebben getroffen en die niet,
of niet tijdig, in aanmerking komen voor hulp van overheidswege.
Daarbij kan het gaan om een gift, al dan niet in natura, om het, vaak projectmatig,  uitvoeren van werkzaamheden, maar ook om een lening.
Soms wordt samengewerkt met andere organisaties. Voor de financiering van deze ondersteuning worden, soms in samenwerking met anderen, acties georganiseerd zoals een verloting op de Kerstmarkt, een wijnverkoopactie rond de kerst en het verzamelen en inwisselen van vreemd geld bij lokale supermarkten in Borger (AH) en Odoorn (Coop).

Buiten de werking van het Megalietenfonds steunen de Megalieten ook uiteenlopende projecten op bijvoorbeeld educatief of cultureel gebied.Voorbeelden van dergelijke projecten zijn de restauratie van de Buinerkeet en de realisatie van het Kabouterbosje achter de school in Odoorn.

Waarom en waar doen we dat?

De Megalieten richten zich vooral op hun eigen primaire leefomgeving, zuid-oost Drenthe, met de nadruk op de gemeente Borger-Odoorn.
Maar omdat ze ook tot een groter geheel behoren wordt soms ook ondersteuning verleend aan projecten die verder weg worden uitgevoerd door bijvoorbeeld een internationale zustervereniging.
Een actueel voorbeeld daarvan is de aanschaf van een aggregaat voor Oekraïne.

Waar kunt u ons vinden?

De Megalieten houden hun bijeenkomsten vrijwel altijd in “De Oringer Marke” in Odoorn. Soms gaan we naar een andere gelegenheid, zoals bij het jaarlijkse Kerstdiner.
Uiteraard worden dan ook de partners uitgenodigd. Die zijn overigens veelal, hoewel ze geen lid zijn, vaak wel nauw bij alles betrokken.
En om succesvol te kunnen zijn is dat is eigenlijk maar goed ook. Natuurlijk worden er dus ook bijeenkomsten georganiseerd waarbij zij ook worden uitgenodigd.

Hoe kan ik met ze in contact komen?

Mail adres:   borger.odoorn.de.megalieten@lions.nl