In dit document geven wij een verslag van de werkzaamheden inzake het Kabouterbos Odoorn.
Projectperiode: mei 2022- januari 2023.
De officiële opening heeft plaatsgevonden op 7 januari 2023.

Dorpsbelangen Odoorn
Commissie Kabouterbos Odoorn
Rudi Eding, Ronald Mones, Marcella Timmermans, Sanne Kraster en Geesje Timmermans.

Inleiding
Kabouterbos Odoorn is een burgerinitiatief uit Odoorn, plaats in de provincie Drenthe. Het bestuur van de vereniging voor Dorpsbelangen Odoorn heeft een kleinschalig kabouterbosje ontwikkeld in een klein bosgebiedje aan de rand van het dorp. Een separate commissie, onder verantwoordelijkheid van Dorpsbelangen heeft dit initiatief ter hand genomen en uitgevoerd.
De materiaalkeuze is voornamelijk duurzame hout.
Een bijzonder aspect is wellicht het educatieve karakter dat is ingebouwd. De inrichting is zodanig gemaakt dat de peuters/kleuters er ook van leren. Er zijn een tiental thema’s uitgewerkt (Tellen/Cijfers, Letters, Sport, Dieren, Muziek, Vogels, Beroepen, Vervoermiddelen, Fruit en Weer/ Jaargetijden). Per thema hebben we plm. 10 kabouters geplaatst. Ook is er een memorypaneel en een fotobord geplaatst. En een lange kabouterrups.
De kabouters en objecten hebben een grootte tussen 20 en 70 cm.

Waarom
De doelgroepen zijn de peuters en kleuters. Naast aandacht voor sprookjes willen we het buitenspelen stimuleren/enthousiasmeren. Voor juffen/meesters, ouders en grootouders en de (klein) kinderen is het een mooie ontmoetingsplek om in alle rust en onschuld de sprookjes te beleven. Dit past ook naadloos in het Cittaslow gedachtengoed waar de gemeente Borger-Odoorn bij aangesloten is.

Draagvlak en Haalbaarheid
Wat is er te beleven en voor wie is het bedoeld
Het kabouterbosje is een ontmoetingsplaats voor kleine kinderen (leeftijd tot plm. 8 jaar), juffen/ meesters, ouders en grootouders. Gebruikers zijn voornamelijk de lokale bevolking.
Wat is de bijdrage aan de sociale contacten in Odoorn
Het kabouterbosje kan in het dorp Odoorn een centrale ontmoetingsplek worden voor bovengenoemde doelgroep. Het naastgelegen grasveldje biedt ruimte voor recreatieve doeleinden.
Welke partijen zijn betrokken/ draagvlak
Dit idee is ontstaan in 2020. Vanaf Q1-2021 is het getoetst bij diverse lokale stakeholders. Allen hebben positief gereageerd en hun medewerking toegezegd, te weten: de gemeente Borger-Odoorn, Dorpsbelangen Odoorn, de peuter/kleuterschool, de directe buren, Lionsclub ‘De Megalieten’ Borger-Odoorn, Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij (Kern met Pit), diverse sponsoren w.o. het VSB-fonds.
De bouw heeft plaatsgevonden in Q3 en Q4 van 2022.
De bouw en inrichting heeft plaatsgevonden met de inzet van vrijwilligers uit het dorp e.o. De maatschappelijke effecten zijn hierdoor flink vergroot.
Er zijn ongeveer 100 mensen uit het dorp (en naastgelegen dorpen) betrokken geweest bij het maken van de diverse onderdelen. Zo heeft bijvoorbeeld een zestal gepensioneerden (we noemen ze de kaboutermannetjes) elke dinsdag- en dondermorgen vele kabouters gemaakt (zagen, schuren, verven etc.).

Met groep 8 van de basisschool (22 leerlingen) hebben we vogelhokjes gemaakt en geverfd. Deze hangen ook in het kabouterbos.

Officiële opening
De officiële opening heeft plaatsgevonden op zaterdag 7 januari 2023.
Vanaf de school zijn ruim 150 aanwezigen in optocht (plm. 250 meter) naar het kabouterbosje gelopen. Alle kinderen kregen een kaboutermuts.
De officiële openingshandeling is verricht door de heren Hans Kuipers (gedeputeerde provincie Drenthe), Jan Seton (burgemeester gemeente Borger-Odoorn) en een lid van de kinderraad.
Er is een speurtochtje uitgezet en ieder kind kreeg drinken en kon grabbelen in de grabbelton. Het was een zeer geslaagde morgen.

Het logo van de Lions is gebruikt op de sociale media en op het spandoek tijdens de opening.

Kabouterbos Odoorn
Kabouterbos Odoorn 2023